Przed wielu laty każdy pogrzeb rozpoczynał się w domu osoby zmarłej. Stąd była ona zabierana karawanem do kościoła, a po uroczystej mszy na cmentarz w miejsce wiecznego odpoczynku. Dawniej karawan nie miał także postaci ekskluzywnego pojazdu znanej marki, lecz był to wóz konny w kolorze czarnym dla podkreślenia powagi sytuacji. Z czasem zaczęto go specjalnie dekorować przy wykorzystaniu sakralnych ornamentów czy postaci aniołków. Niektóre z modeli karawanów konnych, jakie były produkowane sto lat temu były wyposażone w oświetlenie elektryczne czy też przeszkloną kabinę z miejscem na trumnę.
Wraz z rozwojem przemysłu motoryzacyjnego karawany konne zostały z czasem wyparte przez karawany samochodowe. W latach 70 XX wieku były to najczęściej wybrane modele takich aut jak: Nysa, Żuk oraz Fiat. Obecnie znane nam karawany to zadbane, eleganckie i najczęściej czarne limuzyny takich marek jak na przykład: Volkswagen, Ford, Opel czy Mercedes. Wszystkie zarejestrowane w naszym kraju karawany muszą spełniać wszelkie normy i zasady przewozu zwłok.
Zarówno przewóz zwłok na terenie kraju jak i na przykład transport zwłok z Niemiec wymaga użycia specjalistycznego pojazdu w postaci karawanu. Każde takie auto musi posiadać:
Po każdym przewiezieniu zwłok czy też prochów karawan jest poddawany dokładnej dezynfekcji przy wykorzystaniu specjalistycznych preparatów bakteriobójczych, wirusobójczych i grzybobójczych.